Ondernemers DTC geven gastcollege Van der Meij College

Begin dit jaar gaven een aantal enthousiaste ondernemers uit De TelefoonCentrale in het kader van Ondernemend Leren en het nader tot elkaar brengen van het onderwijs en ondernemers  gastcolleges op het Van der Meij College in Alkmaar.

De gastcolleges zijn geïnitieerd door Nico Berger van De TelefoonCentrale en Jacob Blokker als oud-docent van het Van der Meij.

Miel Tiebie (TieBie Marketing Communicatie Projectmanagement)

Hoe vermarkt je een product of dienst
Scholieren van de klassen 3BHA en 3KHA hebben in groepen tijdens een brainstorm één of meerdere producten of diensten bedacht. De groepen vormen een onderneming en gezamenlijk moeten zij één van de ontwikkelde producten of diensten gaan vermarkten. Dit leverde naast creatieve ideeën ook al flinke discussies op tussen de ’aandeelhouders’ van de onderneming op: wiens idee is nu het beste en heeft de grootste draagkracht?

Productontwikkeling
Tijdens het gastcollege zijn een aantal onderdelen uitgediept rondom productontwikkeling, unique buying reasons, doelgroepen, marktverkenning en strategie. En natuurlijk het creatief, rendabel en doelgericht vermarkten van je product of dienst.

DSC_0968

Maureen Reulink (appletizer)

Met dank aan Nico Berger ging op woensdag 8 januari even terug in de tijd; de middelbare school. Met 2 kinderen van 10 en 8 een plek waar ik al lang niet meer geweest was. In het kader van het project ‘Ondernemend leren’ was ik gevraagd om een gastles te geven aan het van der Meij College in Alkmaar. Twee gastlessen om precies te zijn aan de groepen 3KHA (Kader Handel & Administratie) en 3BHA (Basis Handel & Administratie). Mijn lezing zou gaan over trends (toekomstverkenningen) in mode, food en retail. De opdracht voor de leerlingen is het opzetten van een eigen onderneming met een product of dienst.

Om eerlijk te zijn was de conclusie als snel dat ik mijn geplande presentatie los kon laten. De groep bestond grotendeels uit jongens die erg vies begonnen te kijken bij de woorden; fashion, kleur en trends. Terug naar hun belevingswereld van iphones, nike air max, facebook, uggs en g-star. Bingo! De heren gingen rechtop zitten. We hebben het samen gehad over mogelijke (succesvolle) ondernemingen, de combinatie van online en offline, doelgroepen etc. . Heerlijk om de onbevangenheid in de gedachten te zien bij deze jeugd.

Na afloop kreeg ik nog een rondleiding en een uitnodiging om te gaan eten in het restaurant van het van der Meij College. Dat ga ik zeker een keer doen!

DSC_0965